|
||||||||
FATÁJ archívum:
A régebbi megjelenéssel:
![]() ![]() ![]()
![]() ![]()
![]()
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
![]()
2008-11-11
Versenyképesség vizsgálat a magyar bútoriparban A hazai bútoripar versenyképességének felmérése érdekében végzett kutatást a szerző 2007 év tavaszán. Célja a hazai bútoripar rendszerváltást követő átalakulásának, fejlődésének, nehézségeinek feltárása, illetve a kiút lehetőségeinek megjelölése volt egy doktori értekezés keretében. Az értekezés jelszavául a "NIL DESPERANDUM" latin közmondást választotta, melynek jelentése kissé szabad magyar fordításban: semmi csüggedés!, semmi reményvesztés! Ez nem véletlen, mert a magyar bútoripar helyzete napjainkban nagyon nehéznek tekinthető. A politikai és gazdasági rendszerváltást követően mára mind politikai, mind gazdasági téren igen komoly problémákkal, nagyfokú feszültségekkel terhelt helyzet alakult ki. Rengeteg a probléma, a megoldásra váró tennivaló - néhány területen viszont látszanak a kilábalási lehetőségek gyenge fényei, reményei. A disszertáció bútoriparunk jelenlegi helyzetének felmérésével és a fejlődési lehetőségek bemutatásával igyekszik a bútoripar területén tapasztalható reményvesztést, apátiát kedvezőbb irányba terelni, ezért a mottó: "semmi csüggedés!, semmi reményvesztés!" A kutatás eredményeképpen összeállított, a versenyképes - stratégiai és versenyorientált gondolkodás; - folyamatos innováció; - egyedi igények kielégítése személyes, közvetlen vevőkapcsolatokon, - exportorientáltság; - egyedi, ill. kisszériás gyártás; - rendszeres megjelenés új termékekkel; - igényes alapanyagok felhasználása; - igényes, kiváló minőségű gyártás; - univerzálisan felszerelt, modern kisüzemi technológia; - kreativitás; - rendszeres piackutatás; - a hazai piac relevanciája; - a vásárlói elvárásoknak megfelelő minőség és kiegészítő - lojális, lelkes, támogató alkalmazottak; - rugalmas, a környezeti változásokra érzékeny, adaptív szervezeti - jól motivált alkalmazottak - nyitott, dinamikus vezetési stílus; - 40-50 fő közötti vállalatnagyság; - Benchmarking technikák alkalmazása; - a sikertényezők tudatosítása, kiváló kommunikáció - támogató jellegű kontrollingtevékenység; - pénzügyi stabilitás és folyamatos likviditás;
A kutatás módszere A felmérés módszere szakértői mélyinterjúk készítése volt, ennek során a szerző 20 bútorgyártó céget keresett fel, járt 2 alapanyaggyártó, ill. -kereskedő és 2 gépgyártó, ill. -kereskedő cégnél. A megkeresett vállalkozások között volt 1-1 gyártó-kereskedő, kereskedő- tervező, illetve tervező-kivitelező, és beszélgetett 2 további kollégával a szakmai szervezetek képviseletében. 29 cégvezetővel, ill. -tulajdonossal találkozott, és a bútoripar valamennyi szegmensében - ami 14 szakterületet jelentett - az illetékes vezetőkkel készítette el a mélyinterjúkat, melyek során 31 témakörben kérte ki a szakma irányítóinak véleményét. A szakértői interjúvázlat részei a következők: az adott vállalkozás jellemzőinek (vállalkozási forma, alkalmazotti létszám, külföldi tulajdoni hányad, éves nettó árbevétel) rögzítése után a bútoripar sajátosságainak elemzése általánosságban, úgymint makro-, ill. mikrokörnyezeti tényezők, piacliberalizáció, EU-ba lépésünk hatásai, Kína-Lengyelország előretörése, az internethasználat terjedése, a vásárlási szokások változása. A következő részben a bútoripari szakágazat versenyképességét befolyásoló tényezők szerepeltek, ezek a termelési tényezők, adottságok (input), a keresleti tényezők, a vállalati struktúra, stratégia, a kapcsolódó és támogató szektorok szerepe voltak. Majd következett a szakágazatra vonatkozó SWOT-analízis.
A SWOT-analízis segítségével meghatározott jól működő és versenyképes bútorgyártó cég 5 legfontosabb stratégiai jellemzője a következő: A bútoripar liberalizálása és diverzifikálódása következtében a piaci igényekhez igazodó termékstratégia és megfelelő árpolitika segítségével tudja a vállalat versenyhelyzetét erősíteni. Ez jelenti a feldolgozottabb alapanyag beépítését a késztermékbe, a felületkezelési technológia fejlesztését, a minőség jelentős javítását, új termékek piaci bevezetését, valamint a termelékenység és a költségtakarékosság emelését. A termékstratégia-váltás a bútorgyártóknál jó néhány esetben a teljes termékváltást eredményezheti. Egyes gyártók a magasabb minőséget képviselő egyedi és esetenként exkluzív bútorok termelésével, a magasabb nyereséghányad beépítésével biztosítják a növekedéshez szükséges profittömeget, más gyártók törekvése az, hogy közületek, szállodák, egészségügyi intézmények felújítása során az élénkülő keresletet kihasználják. A stratégia fontos lépése a piaci kereslethez, valamint a kapacitások kihasználásához racionálisan igazodó szükséges mértékű alkalmazotti és dolgozói létszám kialakítása, ezzel együtt az élőmunka termelékenységének és költséghatékonyságának jelentős emelése. Fontos nyomaték van a munkaerő célirányos képzésén is. Nagyon hangsúlyos a tulajdonosi szerkezethez igazodó innovatív szervezeti struktúra kialakítása is, valamint ezzel egyidejűleg a szervezeti kultúra folyamatos fejlesztése. Lényeges stratégiai elem a vállalati személyiség (Corporate Identity) tudatos formálásaőreklamációk gyors elintézése. A válaszok kiértékelése Hazánk Európai Unióhoz csatlakozását követően a magyar bútoriparban lényeges adminisztrációs egyszerűsítések és a kereskedelmi tevékenység felgyorsulása valósultak meg. Jelentősebb anyagi előnyökhöz bútoriparunk a csatlakozás után nem jutott. A makro- és mikrogazdasági tényezők módosulása, a piacliberalizáció a vásárlói szokások változásához és a piaci pozíciók átrendeződéséhez vezettek. A vásárlók igen kis hányada képes csak a drágább bútorokat megvenni, a magyar bútor iránti kereslet visszaesett. Ez a kedvezőtlen állapot elkeserítette a magyar termelőket, ráadásul a szakmán belüli bérszínvonal is elmarad az ipari átlagtól. (Kivételt csak a külföldi tulajdonú cégek jelentenek.) A területen tapasztalható általános forráshiány a pályázati rendszer hiányosságaiból is következik. A 2000-ben beindított Széchenyi-program sokat változtatott a kedvezőtlen helyzeten, de 2003-tól a támogatási rendszer egyre kedvezőtlenebb tendenciák irányába terelődött. A bútoriparban nagyon jó beruházási lehetőségek állnak rendelkezésre. A magyar vásárlókra az egészségtudatosság, az ergonómia figyelembevétele nem jellemző, a környezetkímélés szempontjaival nem törődnek, pedig pl. a kínai bútorokkal talán még ismeretlen betegségeket terjesztő anyagok, baktériumok is bekerülhetnek lakásukba. A magyar bútorok egyediességét, trendkövetését, esztétikus megjelenését csak a tehetősebb vásárlók igénylik. Ennek a rétegnek az elérésével, s remények szerint ennek a középrétegnek a gyarapodásával azt a minőségi vásárlói kört találhatjuk meg, amelyet nem érint a lengyel és a távolkeleti dömpingáru. A minőségi termékek gyártásához kapcsolódó exportpiacok kiépítésére erős akarat jellemző a bútoripar valamennyi részterületén. Az a gyártói kör, amelyik képes a ny.-európai piacra exportálni, azaz minőséget termel, és ott meg is találja a fizetőképes keresletet, nem függ olyan mértékben a magyar piac állapotától. A külföldi tulajdonú cégeknek biztos anyaországbeli piaci kapcsolata van. A szakmai kultúra és a szakképzettség európai viszonylatban is alacsony fokú. Pedig a szakma korszerű technológiai háttere biztosított, a helyzet kizárólag anyagi és akaratbeli tényezőkre vezethető vissza. A szakmai terület K+F tevékenysége gyenge, pedig a kreativitás, mint erősség került a SWOTanalízisbe. Ennek ellenére rendszerint csak utánozzuk, másoljuk a külföldi bútorokat, és ez csak a pénzhiánnyal magyarázható. A designtevékenység általában alacsony színvonalú. Kevés a jó magyar bútortervező a cégeknél, de egyre többen ismerik fel a magyar bútorgyártás területén a tekintélynövelés érdekében a design jelentőségét, és egyre több belsőépítészt és bútortervezőt igyekeznek a munkájukba bevonni. A vezetés, a szakmai irányítás, a menedzsment szerepe általában - a külföldi tulajdonú cégeket kivéve - gyengének minősíthető. A magyar márkák kiépítésére élénk törekvések tapasztalhatók a jobb helyzetű cégeknél, de megfelelő, távolba látó stratégiával ritkán találkozni. A bútoripari vállalkozásokra nagyon gyenge marketingtevékenység jellemző. A vállalkozások ismertté válásához, termékeinek bemutatásához és piacképességének javításához napjainkban a leghatékonyabb módszernek az internet használata, a színvonalas, jól kezelhető saját honlap tekinthető. A szakmai szövetségek munkája nem elég hatékony, viszont a klaszterek létrehozása és működése előremutató fejlődési lehetőségeket biztosíthat. Előnyösnek ítélhető, hogy a szakfolyóiratok, szakkönyvek szerepe felértékelődött, sokan használják, tájékozódnak belőlük (még a vevők is). Következtetések A magyar bútoripar további fejlődéséhez, presztízsének növeléséhez ugyan sok, de csupán apró feladat javítására kell törekedni. A specializáción alapuló kooperáció a termelékenység növekedését eredményezhetné, továbbá a kompetitív előnyöket kihasználva tehetné versenyképesebbé a magyar bútoripart. A kkv-k klaszteresedve, illetve az együttműködések egyéb formáit kihasználva alkalmassá válhatnak új lehetőségek kihasználására, pl. nagyobb projektek elnyerésére, amelyet a nagyságrendbeli korlát miatt nem tudnának elvállalni, s ezzel bővíthető a kilábalás lehetőségeinek köre az Európai Unió projektjeibe való bekapcsolódás révén. A terület pesszimista felfogását az optimizmus irányába kell fordítani, kissé növelni kell a szövetkezésre, összefogásra való hajlamot, az egymás iránti bizalmat kell erősíteni. Növelni kell a szakmai igényességet (egyes cégeknél ez már meg is valósult),a szakmai képzés színvonalát, állami részről pedig a kis- és középvállalkozók nagyobb mértékű anyagi támogatását kell biztosítani, ebben a lobbi szerepe is fontos lenne.
A szerző őszintén reméli, hogy a bútoripar valamennyi részte Dr. Peczár Andrea - Ph.D. Forrás: butorbolt
|
![]() ![]()
![]() | ||||||
|