|
||||||||
FATÁJ archívum:
A régebbi megjelenéssel:
![]() ![]() ![]()
![]() ![]()
![]()
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
![]()
2008-11-06
Több oldalról megközelített erdők Valóságos szakmai bozótharc tört ki a természetvédők, a nemzeti parkok igazgatóságai és az erdőgazdaságok között, mivel a tét több tízezer hektár erdő kezelői joga. Az egyik álláspontot leegyszerűsítve: a legésszerűbb az lenne, ha minden állami erdő a gazdaságokhoz kerülne, a másik szakértői csapat pedig úgy véli, hogy a nemzeti parkok területén található erdőknek kizárólag jóléti és természet, illetve környezetvédelmi célokat kellene szolgálniuk. A vita pikantériája, hogy mindkét oldalon - mások mellett - erdészek állnak egymással szemben. Magyarországon jelenleg összesen mintegy 350 ezer hektár védettséget élvező erdő található, s ebből 160 ezer hektár nemzeti parkot védettségi besorolásúként tartanak nyilván. Különböző zöldszervezetek eredetileg A npiknél azonban az óhajok szerinti erdőterületbővülés mintegy ötszörös lenne, emiatt az erdővel foglalkozó közalkalmazotti létszám akár 500 százakkal nőne. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy korábban a npik "kétarcúak" voltak, mivel kettős feladatot láttak el. Egyrészt természetvédelmi hatósági funkcióik voltak, másrészt a kezelésükben lévő területeken gazdálkodtak is. Vagyis a természetvédelmi felügyeletek önmaguknak adtak feladatot, majd maguk ellenőrizték azok elvégzését. Nem véletlen, hogy ezt az eljárási módot a környezetvédelmi tárca sem tartotta jó megoldásnak, és szétválasztotta a feladatköröket: kivette az npik kezéből a hatósági funkciót, az odatartozó emberekkel együtt.
Az npik, annak ellenére, hogy költségvetési intézményi
státusban vannak, ugyanolyan gazdálkodási funkciókat látnak
el, mint az állami erdőgazdaságok - mondja Mőcsényi Miklós,
és azzal érvel, hogy a nemzeti park igazgatóságok területén
található mezőgazdasági területeken gazdálkodnak,
hiszen egyebek mellett ezeken a legelőkön például
szürkemarhákat tartanak. Márpedig - állítja a főtitkár,
teljesen mindegy, hogy a gulyával magángazda vagy a nemzeti
park foglalkozik, a tennivalók ugyanazok. Az erdőkkel is ez a
helyzet: közömbös, hogy ki gazdálkodik az erdővel, a
feladatok a tulajdonosi szerkezettől, összetételtől
függetlenül azonosak. Persze azzal a kötöttséggel, hogy az
erdő korlátozott tulajdoni tárgy, melynek használatát
törvények és egyéb előírások szabályozzák. Ilyen jogszabály
egyebek mellett a természetvédelmi, az erdő, a vadászati
törvény.
Valóban, a kormányzat egyelőre nyolcezer hektár nemzeti
parki erdőterületet adott át a parkigazgatóságok
kezelésébe, s további 20 ezer A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) keretei között működő erdészeti szakhatóság - korábbi nevén Állami Erdészeti Szolgálat, amely az európai uniós csatlakozás után betagozódott a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalba - erdészeti igazgatóságként, hatósági jogkörrel folyamatosan vizsgálja a gazdálkodókat, és összegzi a tapasztaltakat. A legutóbbi ilyen ellenőrzés során megállapította, hogy az állami erdőgazdálkodók jó, illetve kiváló minőségben végezték a munkájukat a gazdasági, a közjóléti és a védett erdőkben egyaránt. Egyegy erdőterv egyébként 10 évig érvényes, s amikor lejár, újabbat készítenek. Ezzel - gyakorlatilag 10 évenként - újratervezik az ország összes erdejét. Amikor egy erdőterületnek, részletnek vagy nagyobb, regionális erdőségnek elkészül a szakmai terve, akkor azokat - az egyeztetési szakaszokban - az érintett erdőgazdálkodók és a természetvédelmi hatóság is ellenjegyzi. Így bármilyen védettségi fokozatú erdőterület gazdálkodási terve csak akkor lépne hatályba, ha azzal az illetékes természetvédelmi hatóság is egyetért. A Fagosz főtitkára szerint az erdőgazdaságok eltérő mértékben kezelnek védett erdőket, amit fűszerez, hogy mind a 22 erőgazdaság kezelésében vannak védett erdők.
Ősszel kerül a parlament elé az új erdőtörvény, amelyik - a
javaslat szerint - megszünteti az évenkénti üzemi
ütemtervkészítési kötelezettséget. Ezeket egyébként
szintén ellenjegyezte a természetvédelmi hatóság, azt
követően, hogy az npik véleményezték. Jelenleg az egyes npik különböző összegű, együttvéve több milliárd forint támogatást kapnak a költségvetésből, amivel szemben az erdőgazdaságok több milliárdot fizettek be az államkasszába, jegyzi meg Mőcsényi Miklós.
Az erdőnek minden esetben hármas funkciója van: gazdálkodási, környezetvédelmi, közjóléti szerepet tölt be. Márpedig az erdőgazdaságok, miközben okszerűen gazdálkodnak, a másik két elvárásnak is eleget tesznek. Jó példa erre a Budapestet körülvevő Pilisi Parkerdő, ahol az erdőgazdaság gazdálkodik, s ez nem gátolja abban, hogy betöltse a közjóléti funkciót. Míg az évszakoktól függetlenül a főváros tüdejeként is szolgálnak a PPhez tartozó budai erdők, addig a hétköznapokban a kikapcsolódás, az egészséges életmód színterei, hiszen például télen a Normafánál sokan síelhetnek, szánkózhatnak kedvükre. A közj
A most hatályos erdőtörvény nagyon pontosan meghatározza, hogy síkvidéken, dombvidéken mekkora területen engedélyezhető a tarvágás. Az erdészeti részvénytársaságok gazdálkodását támogatók szokták felemlegetni, hogy mekkora fatömegkiesést jelenthet, ha a nemzeti parki erdők kikerülnek a társaságok kezeléséből, ám a mintegy kétmillió hektár erdőterület 7,5 százalékáról, 150 ezer hektárról van szó, mond ellent a szakállamtitkár a Fagosz főtitkárának. Haraszthy megjegyzi: soha nem állította senki, hogy a nemzeti parki erdőkből egyetlen fát sem vágnak ki, az viszont igaz, hogy csak korlátozott beavatkozásra van és lesz lehetőség. Akadnak olyan erdészeti társaságok, amelyek meghagynak egy fasort, és utána újabb hektárokat termelnek le, miközben papíron betartják a tarvágásra vonatkozó háromhektáros felső határt. Ennek eredménye, hogy tíz év múlva már a fasor sincs meg, 50100 hektárok tűnnek el, összegzi a szakállamtitkár. Az a véleménye, nem igaz, hogy a tarvágás nem okoz kárt az erdőben. Egy vágásérett, 90100 éves bükkösben a fénynek néhány százaléka jut el a talajig, emiatt a talaj nem melegszik föl, csupa árnyéktűrő élőlény él ott. Ám a tarvágás után a fény 100 százaléka jut el a talajra, a felmelegedő területen az árnyék és nedvességkedvelő növények és állatfajok pedig kipusztulnak. Legkevesebb újabb 90120 év kell, amíg helyreállhat az ökoszisztéma, feltéve, hogy a szomszéd erdőrészt nem vágták ki. Érvelése szerint: minden tarvágásnál biológiai értékcsökkenés következik be. Európa nyugati felében - például Svájcban, Németországban - a szálalásos erdőművelést gyakorolják, elképzelhetetlen a tarvágás. Félreértés ne essék, az ipari, energiafaültetvényeken ezzel szemben magától értetődő, mondja a szakállamtitkár. Az erdőknek az erdőgazdaságoktól az npikhez történő átadásának szorgalmazói egyébként mintha arról is megfeledkeznének, hogy a vagyonkezelői jog átadása esetén a nemzeti park igazgatóságnak ki kellene fizetnie az erdészetek által épített utak, épületek, műtárgyak legalább könyv szerinti értékét, sőt a számviteli törvény értelmében az adóhivatalhoz még az előbbiek utáni áfát is, figyelmeztet Mőcsényi. Jó lenne tudni, hogy e költségek fedezetét a nemzeti park igazgatóságok A természetvédők és a KVVM pedig valamiféle kapuzárási pánikba estek, ezért a nagy igyekezetük. Haraszthy László szerint természetesen lehet, hogy a részvénytársaságok erdőgazdálkodása kiváló, s az is lehet, hogy a székhelyüktől 70100 kilométerre lévő, 102030 hektáros erdőfoltokat is nekik kellene adni vagyonkezelésbe, de a nemzeti parkok erdeinek esetében nem az erdőgazdálkodás a feladat, hanem a természeti értéket kell megőrizni és bemutatni. A "zöldtárca" kizárólag a nemzeti parki erdőket - összesen mintegy 150 ezer hektár - kéri kezelésbe, a tájvédelmi területek 180 ezer hektárnyi erdeit nem, tette hozzá a szakállamtitkár. A világon mindenütt egységesen szabályozott egyegy nemzeti park működtetése: e területek a természeti értékek őrzésének, bemutatásának, az ismeretterjesztés, a szemléletformálás, az élményszerzésnek színterei, tehát nincs helye bennük a gazdálkodásnak, tette hozzá. A madárdal, a friss levegő, a kirándulóhely, a szánkózópálya, mindmind az erdő közjóléti szolgáltatása, ezeket nagyon nehéz forintosítani, annak ellenére, hogy már vannak nemzetközi irányelvek a társadalomnak, az embereknek nyújtott haszon számításaira, ám az ilyen erdők léte sokoldalúbb értéket képvisel, szemben a pénzben kifejezhető fakitermeléssel. Egyébként köztársasági elnökünk, a zöldombudsman és a környezetvédelmi miniszter is elengedhetetlennek tartja, hogy a nemzeti parki erdőkben a jelenlegi áldatlan állapot mihamarabb megszűnjék. Forrás: Gazdasági Tükörkép Magazin |
![]() ![]()
![]() | ||||||
|