|
||||||||
FATÁJ archívum:
A régebbi megjelenéssel:
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2008-04-10
Kitekintő - Románia bútorpiaca, faipara 30%-kal drágul a román bútor 2011-ig A következő három év folyamán mintegy 30%-kal növekednek a román bútoripari termékek árai, annak következtében, hogy jelentősen megemelkednek a munkaerő- és nyersanyagárak, jelentették ki a Mobexpert szakemberei a NewsIn szaklap szerkesztőjének. A fent említett cég elemzése szerint az utóbbi években folyamatosan emelkedtek a nyersanyagárak és a munkaerővel kapcsolatos költségek. Az eddigi tanulmányokból kitűnik, hogy 2011-ig a munkabérek megkétszereződnek, a nyersanyagárak pedig mintegy 10%-kal növekednek. A Mobexpert képviselőinek véleménye szerint a következő három év folyamán a bútorok mintegy 30%-kal fognak drágulni, talán többel is az olyan termékek esetében, amelyek kézimunkát is igényelnek, mint a tömörfa bútorok. A román bútorpiac évi bővülésének üteme 10-15%. A Romániai Bútorgyártók Szövetségének (APMR) előzetes becslése szerint a hazai bútorpiac volumene a múlt évben elérte az 1,150 milliárd eurós szintet, és a bútoripari késztermékek ára a továbbiakban is növekedő tendenciát fog mutatni. Forrás: Intarzia Új irányzatok a bútorpiacon: kicsi, könnyű, moduláris elemek A román gyártók egyre több könnyű anyagú, multifunkcionális bútort kezdtek készíteni, az egyik aktuális trend pedig a moduláris bútor, nyilatkozta egybehangzóan a DailyBusiness számára az ágazat több szakembere is. A bútor megszűnik egy életre szóló berendezés lenni - mondta a Silvarom igazgatója, Ioan Mărginean. A román polgárok ráuntak a tömörfa vagy faragott bútorokra: a '80-as évek stílusa szerint az ebédlő közepén terpeszkedik az asztal, gigantikusak a kanapék. A hazai bútorpiac irányzatai évről évre alakultak, ma a '90-es évek sarokgarnitúráit, tölgy és bükk bútorait könyvespolcok, ergonomikus kanapék és moduláris szekrények helyettesítik. "A románok számára mostanáig nem adódtak bútorpiaci alternatívák, hacsak nem számítjuk a rendelt bútorokat", szögezi le Mihaela Mureşan, az IKEA marketingmenedzsere. "Való igaz, hogy nagyon feljött a moduláris bútorok csillaga, de ugyanolyan mértékben mutatkozik egyre nagyobb kereslet a fából készült, klasszikus bútorok iránt. Amilyen mértékben növekedik a lakosság vásárlóereje és egyre több, nagyobb teret kínáló lakóház épül, az értékes, klasszikus bútor iránti kereslet követi ezt a trendet. Az értékes román bútor mindig is vevőre fog találni", állítja az Elvila elnöke, Viorel Cataramă. A Silvarom bútorgyár igazgatója, Ioan Mărginean azt mondja, hogy az ügyfelek bútorok iránti érdeklődésének módosulása talán hozzásegíti a hazai ipart, hogy átlábaljon a nemzetközi piacot sújtó válságon, és a jövőre nézve, állandó kapcsolatot teremthet a gyártó és vásárló között. "Az ügyfelek szemléletének változása a lehető legbiztatóbb. Az a tény, hogy lemondtak az egy életre vásárolt bútorokról, és előnyben részesítik a könnyű, egyszerű és ugyanakkor kiváló ár/minőség arányt felmutató moduláris bútort, találkozik a bútorgyártók kínálatával", mondja Mărginean. Forrás: Intarzia
A Kika Erdélyben és a Bánságban A Kika ausztriai bútor-viszonteladó cég első romániai üzletét Bukarestben nyitja meg a jövő év nyarán. Temesvár és Nagyvárad lesz a következő két város, ahol a Kika üzletet szándékozik nyitni. A Kika megkapta az építkezési engedélyt a bukaresti üzlet számára. A létesítmény a főváros északnyugati övezetében helyezkedik majd el, ahol a Kika mintegy 30.000 négyzetméteres területet bérelt ki. Az újabb Kika-üzletek számára kiszemelt városok Temesvár és Nagyvárad. "A cég európai terjeszkedését gátló legfontosabb akadályok az építkezési engedélyek megszerzése, és megfelelő területek biztosítása", jelentette ki Paul Koch, a Kika helyettes igazgatója egy osztrák hírügynökségnek adott interjújában. A Kika Ausztriában több mint 30 üzlettel rendelkezik, üzlethálózata kiterjed Magyarországra, Horvátországra, Csehországra és Szlovákiára is. A cég üzleteiben bútorokat, lakberendezési tárgyakat, világítótesteket, villamos háztartási gépeket, textilárut és háztartási kellékeket - összesen mintegy 50.000 terméket - árusítanak. Forrás: Intarzia
A BoConcept márkanév a nemzetközi szinten legismertebb dániai bútor- és lakberendezési viszonteladó védjegye. A cég vezetősége arra számít, hogy 2007 végéig megkétszerezi az üzleti forgalmat. Az első romániai BoConcept üzletet a tavaly nyitották meg a bukaresti Feeria Kereskedelmi Központban:- ez a legnagyobb kereskedelmi felületen működő bútor-viszonteladó, az indulási beruházás 400.000 euró összegre rúgott. A BoConcept mind Bukarestben, mind az ország területén bővíteni óhajtja hálózatát azzal, hogy a következő 5 évben újabb 6 üzletet szándékozik megnyitni. A BoConcept ügyfelei maguk is berendezhetik lakásukat a Furnish szoftver segítségével, amelyet ingyenesen letölthetnek a www.boconcept.ro honlapról. A program lehetővé teszi, hogy testreszabott bútordarabok tervezése révén innovatív módon rendezzék be a lakást: az ügyfélnek lehetősége nyílik a furnér színének, az anyagok mintájának és a szükséges modulnak a megválasztására. Végezetül, amikor mindent kiválasztott, a vásárló 3D perspektívában megtekintheti, hogyan fog mutatni az ekképpen berendezett lakás. A szoftver a berendezés hozzávetőleges költségvetését is elkészíti. "Célunk az, hogy 2007 végéig megduplázzuk, vagyis 2 millió euróra emeljük üzleti forgalmunkat. Ebben az országban mi a Master Francize BoConcept tulajdonosai vagyunk, és csak elragadtatással beszélhetek arról, ahogyan a romániai bútor- és lakberendezési piacon fogadták a BoConcept stílust", jelentette ki a BoConcept hivatalos romániai képviselője, Diana Staicu. Forrás: Intarzia
Az Ikea a BERD segítségével akar betörni az ukrán piacra Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 100 millió dolláros finanszírozást nyújt a svéd Ikea cégnek, legtöbb négy hitelben. Az Ikea svéd bútorforgalmazó mintegy 414 millió dolláros összbefektetésre készül, hogy Ukrajnában is kiépítse üzlethálózatát. A projektet az Ikea Dnipro LLC helyi kirendeltségen keresztül futtatják, és részben az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank finanszírozza. A BERD ugyanis hozzájárulását adta ahhoz, hogy legtöbb négy hitelből álló 100 millió dolláros kölcsönt nyújtson a svéd cégnek, amit ez területvásárlásra és üzletek építésére fog fordítani. Az IKEA idén márciusban avatta fel első romániai üzletét Bukarestben, de a cég képviselői már bejelentették, hogy jövő év végéig a második romániai üzletet is megnyitják. Az Ikea Romania vezetősége úgy számítja, hogy üzleti forgalmuk az év végéig jóval meghaladja az előzetesen becsült 40 millió dollárt. Forrás: Intarzia
Stihl Romania: Kevésbé szennyező új szerszámgépek A STIHL, a világ legnagyobb láncfűrész-forgalmazója, innovatív technológiával gyártott, kevésbé szennyező motorfűrészeket és motoros szerszámokat hoz be Romániába. A cég ezzel óhajt igazodni a hatályos európai normákhoz és a környezetet a legnagyobb mértékben kímélő berendezésekkel jelenik meg a román piacon. A 2008-as évvel kezdődően egész sor, a különleges 2-MIX motorral ellátott láncfűrészszel és szabászati géppel egészíti ki romániai szerszám-portfolióját. Ez a motortípus az égésteret előmosó rendszerrel van ellátva, aminek a legfontosabb előnyei a csökkentett üzemanyag-fogyasztás (20%-kal a közönséges kétütemű motorok megszokott szükséglete alatt) és a szennyező gázok nagyban csökkentett mértékű kibocsátása. Az új szerszámgépek megfelelnek az EU II európai előírásoknak. Ebben a vonatkozásban az Európai Bizottság 2004-ben kibocsátott jogszabályai megkövetelik az EU tagországai területén forgalmazó szerszámgyártó cégek részéről, hogy tanúsítsák a speciális gázkibocsátási kategóriák szabványainak betartását. Ennek értelmében a 2004-től kezdődő II. szakaszban a 20-50 cm3 űrtartalmú motorokkal felszerelt szerszámgépeknek a 75 g/kWh maximális gázkibocsátású kategóriába kell beilleszkedniük, míg 2007-től a megengedett felső határ 50 g/kWh lesz. Romániában a jogszabályokat a közösségi "acquis"-nak megfelelően elfogadták, de az 50 cm3 feletti űrtartalmú belsőégésű motorokkal ellátott, hordozható szerszámgépek gázkibocsátására vonatkozó európai szabványok alkalmazási határidejét 2010-ig kitolták. A Stihl Romania az erdészeti ágazatban használt láncfűrészek átfogó választékát forgalmazza, a portfolió 3,5-7,1 LE teljesítményű és 40-63 cm vágáshosszal rendelkező fűrészeket tartalmaz. Ugyancsak megtalálhatók a különféle keménységű és típusú fafélék vágására szolgáló különleges modellek is. Valamennyiüket robusztus konstrukció jellemzi, és a legnehezebb munkakörülmények között is könnyen kezelhetőek. Forrás: Intarzia
Növeli törzstőkéjét az Egger Az osztrák Egger cégcsoport 20 millió euróval emeli a társaság törzstőkéjét. A műveletre rábólintottak az Egger Romania társtulajdonosai is, ennek eredményeként az Egger a Radócon (Rădăuţi) bejegyzett cég részvényeinek 87,52%-át mondhatja majd magáénak, míg az Európai Újjáépítési Fejlesztési Bankot (BERD) 12,48%-ban jegyzik tulajdonosként. A fafeldolgozás terén működő ausztriai Egger csoport 20 millió eurós emeléssel 133 millió euróra növeli törzstőkéjét. Ennek eredményeként a BERD tulajdonosi részesedése a radóci vállalat tőkéjéből 12,48% lesz, míg a többségi részvényes Egger tulajdona 87,52%-ra emelkedik. Az Egger nyers és melaminált forgácslapot (PAL) előállító radóci gyára ez év folyamán kezdi meg termelését: a 210 millió euró volumenű projekt egy 500 millió eurós beruházási program első szakaszát képezi. A továbbiakban az egységet kibővítik, és ráállnak az MDF- és OFB-lapok gyártására is. A projekteket belső erőforrásokból és egy ausztriai bankkonzorcium, valamint a BERD által nyújtott hitelekből finanszírozzák. Az Egger a kontinens legnagyobb félkésztermék-gyártóinak egyike, hat európai országban 16 gyárat működtet, amelyek faanyagból különféle lemezeket, padlóanyagot és bútorelemeket állítanak elő.
Forrás: Intarzia
Új Arredare bemutatószalon Bukarestben Az Arredare a közelmúltban avatta fel második bemutatószalonját a román fővárosban. Az új üzlet a modern és neoklasszikus stílusú bútorok és világítótestek "fashion" (divathullám) irányzatait hivatott képviselni. Két év óta az Arredare sikerrel képviseli Romániában az ún. "prémium" és luxuskategóriájú, klasszikus, de úgyszintén modern formatervezésű bútorokat és világítótesteket is gyártó, élvonalbeli európai cégek színe-javát: IDP Italia - bőr- és textilkárpitos bútorok; Pacini e Cappelini - a Divisione Design és Nuovo Classico kollekciók kiegészítő bútordarabjai; Boknas - tömörfa könyvtárszekrények és mások. "Mi az Arredare márkanevet viszonyítási alapnak és mércének tekintjük a minőség és jó ízlés vonatkozásában, ezen a most kialakuló, fiatal piacon. Azt szeretnénk elérni, hogy ügyfeleink elégedettsége legyen számunkra a legjobb ajánlólevél, ami ugyanakkor még többre kötelez minket" - jelentette ki a cég vezérigazgatója, Daniel Dima. "Megéreztük, hogy eljött a pillanat, amikor egy újabb kiállítási terem megnyitásával kedveskedhetünk ügyfeleinknek, különösképpen hogy az első bemutatószalon túlnyomórészt a klasszikus vonalvezetést követő termékeket kínálta a közönség számára", tette hozzá az igazgató. Mindkét bukaresti Arredare üzlet ugyanakkor személyesített formatervező szaktanácsadási, szállítási és szerelési szolgáltatásokat is biztosít.
Forrás: Intarzia
Elhalasztották a második Ikea üzlet megnyitását Noha a tavalyi év folyamán a társaság képviselői bejelentették, hogy évente nyitnak újabb üzletházat, amíg kiépül a hat üzletből álló hálózat, a második üzlet megnyitását 2009-re halasztották. A bukaresti IKEA üzlet 2007 kilenc hónapja alatt 70 millió euró értékű eladást könyvelt el, ami 16%-kal haladja meg a cég vezetőségének előzetes becslését. "Romániában több potenciális övezet van, a mi szempontunkból gyakorlatilag minden olyan város, amelynek lakossága meghaladja a 300.000 főt, a következő IKEA üzlet lehetséges helyszínét jelenti. És mivel a legjobb döntéseket szeretnénk meghozni, a válogatási folyamat még nem fejeződött be", jelentette ki az IKEA eladási menedzsere, Cornel Oprişan. A múlt év őszén, a 2008-as termékkatalógus bemutatásával egy időben, az IKEA bejelentette, hogy árait átlagban 12%-kal csökkenti, amit a cég képviselői azzal indokoltak, hogy a logisztikai költségek csökkentésével egyidejűleg sikerült nagy volumenű árut szállítaniuk. "Az utóbbi időszak eladási mérlege azt mutatja, hogy meghaladjuk az előzetes becslés szerinti 80 millió eurós szintet, amelyet romániai tevékenységünk első évére irányoztunk elő", mondta még Cornel Oprişan. 2007-ben a Băneasa-i üzlet több mint 8,2 millió darab bútort, dekorelemet és kiegészítőt adott el. A bútorkategóriában a legeladhatóbbnak a Pax szekrénykombináció bizonyult, amelyből 15.730 darab lelt gazdára, ezt követi a Billy könyvszekrény 12.320 eladott darabbal és az Ektorp bútorkollekció (kanapék, fotelek, sezlonok, taburettek), amiből 1600 darabot adtak el. Forrás: Intarzia
Thomasville 4 millió eurós üzletre számít 2008-ban Miután Bukarestben felavatta első bemutató üzletét a román piacon, a luxusbútorokat gyártó amerikai Thomasville a jövőben üzlethálózata kibővítését tervezi. Thomasville 2008-ban 4 millió eurónyi bevételre számít. A bukaresti showroomban kiállított bútorokat az USA-ból importálják, és az átlagot meghaladó jövedelmű ügyfeleknek szánják. Világszinten a Thomasville védjegy több mint 40 országban van jelen, 180 monobrand (egymárkájú) üzletben kínálja termékeit, de emellett több száz bútorcentrumban is kaphatók bútorai. A bukaresti bemutató üzlet eladói felülete mintegy 550 m2, amelyen 33 bútorvonalat, illetve 500 terméket kínálnak. Az amerikai luxusbútor-gyártó képviselői kijelentették, hogy jelenleg piacelemzés folyik, amelynek célja az üzlethálózat jövőbeni kibővítése. Ebben az évben a Thomasville még egy üzletet nyit meg egy erdélyi városban, és nem zárja ki annak lehetőségét sem, hogy bútorgyárat épít Romániában. Forrás: Intarzia
Tallózta: Tóth János |
| ||||||
|