|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
FATÁJ archívum:
A régebbi megjelenéssel:
|
2007-12-20
2008-ban már nem adható az SZJA 1%-a az erdők közjóléti védelmére és bővítésére és 4 további célra A 2006. évi CXXVII. törvény a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről egyebek mellett így rendelkezett a központi költségvetés és az államháztartáson kívüli szervezetek kapcsolata fejezetben az egyházak és a társadalmi önszerveződések támogatásáról: "32. § A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4/A. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján kijelölt előirányzat felhasználási célja a 2007. évi személyi jövedelemadó-rendelkezéseknél a társadalmi bűnmegelőzés, a parlagfű-mentesítés feladatai, az erdőterület közjóléti célú védelmének és bővítésének feladatai, az illegális hulladéklerakók felszámolásának feladatai, az egészségjavítást célzó sporttevékenység és a Szülőföld Alap támogatása. Felhasználása a 2008. évi költségvetési törvényben kerül megtervezésre."
Ugyanez a részlet a 2008. évi költségvetési törvény tervezetéből, melyet december 17-én hétfőn fogadott el a Parlament: "32. § A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4/A. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján kijelölt előirányzat felhasználási célja a 2008. évi személyi jövedelemadó rendelkezéseknél a parlagfű-mentesítés feladatai és a gyermekszegénység elleni program támogatása feladatai. Felhasználása a 2009. évi költségvetési törvényben kerül megtervezésre."
Ezek szerint 2008-ban az egyik 1%-unk felajánlásánál a korábbi hatból - köztük az erdők közjóléti ügyét - öt célt nem jelölhetjük meg, ugyanakkor megjelent egy új cél. Amire 2008-ban nem ajánlhatunk fel, arra a célra a több esetben már megszokott forrás 2009-ben nem áll majd rendelkezésre. Ezt a pénzt a személyek vagy másra ajánlották fel, vagy semmire és akkor elvész a 2009. évi költségvetés egyéb "bugyraiban". Emlékeztetőül a FATÁJ 2007-11-20-i Sajtószemlében írtunk a 2008. évi költségvetés erdészeti számairól, amiből látható, hogy a XII.10.2.26 sorszámú erdőterület közjóléti célú védelmének és bővítésének feladataira 2007-ben 216,2 M Ft volt, 2008-ra pedig 247,1 M Ft-ot tartalmazott a terv. Ennek alapján 2009-re akár 300 M Ft-hoz közeli, vagy több felajánlással is lehetett volna számolni, hacsak a 2008. évi költségvetési törvény 32.§-a gátat nem szabott volna ennek a "túlburjánzásnak".
A 2007. évi felhasználást szabályozó 91/2007 (VIII. 23.) FVM rendelet 4.§ (2) pont szerint az erdők közjóléti ügyeire adott felajánlások felhasználásának céljai részletesen: "(2) A támogatási keret célterületek közötti keretmegoszlása: a) a városi és a közjóléti igénybevétel szempontjából frekventált erdőterületeken a folyamatos erdőborítás kialakítását elősegítő beavatkozások támogatására 40%, b) a természetközeli erdőkezelési módszerek fokozottabb elterjedését szolgáló tevékenységek támogatására 15%, c) a szakképzési programok támogatására 15%, d) az ismeretterjesztő rendezvények tartása, erdészeti erdei iskolák működtetése, kiadványok és kommunikációs tevékenységek (publikálás a nyomtatott és elektronikus sajtóban, interneten) támogatására 15%, e) az erdei tanösvény, a szabadtéri erdei oktató bázis berendezés létesítésének támogatására 15%." Nyilván megjelenik majd ugyanez a 2008. évi fehasználáshoz is, de e célokra ebből az önkéntes társadalmi adakozási forrásból 2009-ben nem jut semmi. Mielőbb el lehet kezdeni lobbizni hogy esetleg másból, de mégis legyen támogatás 2009-ben is a fentiekre.
A 2008. évi költségvetési törvénytervezethez készített részletes indoklás (mely §-onként megy végig) a 32.§-hoz ennyi indoklást tett: "32. § Meghatározza, hogy a 2008. évi 1%-os SZJA rendelkezések a parlagfűmentesítés feladataira és a gyermekszegénység elleni program támogatására fordíthatóak." Ez azt jelenti, hogy az előterjesztő még véletlenül sem hívta fel arra a figyelmet, hogy korábbi öt célt innét kihagyott.
Minden esetre nagyon érdekes, hogy december 12-én az FVM színháztermében, mikor Benedek Fülöp szakállamtitkár megnyitotta az Országos Erdészeti Egyesület Közjóléti Szakosztályának 40. éves ünnepi ülését, akkor e témakör jelentős eredményeként emlegette az 1%-okból származó, több mint 200 millió Ft-os támogatási lehetőséget. Egy szóval sem említette, hogy néhány nappal később a Parlament olyan költségvetést hagy jóvá, amely e lehetőgéget megszünteti. Ugyanakor az is érdekes, hogy a Parlament honlapján a T 3860 sorszámú irományhoz - amely a 2008. évi költsévetés törvénytervezete - tartozó rengeteg észrevétel és módosító, valamint kapcsolódó módosító javaslat között akárhogyan is keresgéltem, a 32. §-hoz, pontosabban abból az öt tétel törléséhez egyetlen észrevételt, tiltakozást, módosító javaslatot sem találtam. (MM) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
|