|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FATÁJ archívum:
A régebbi megjelenéssel:
|
2007-09-12
A biomasszára épít a zöldenergia-stratégia, 2007-2020 Megújulóenergia-stratégiát bocsátott társadalmi véleményezésre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a honlapján. A mintegy 80 oldalas anyag elsősorban a biomasszára koncentrál, míg az Akadémia szerint Magyarországon a szél- és napenergia elméleti potenciálja többszöröse a biomasszáénak. A dokumentum a földgáz árának jelenlegi támogatását túlzottnak tartja. Az egyelőre csak tervezetnek számító stratégia nemzetközi kitekintéssel vezeti be a magyarországi helyzet elemzését, felméri a megújuló energiák elterjedését segítő eszközöket, majd konkrét célokat tűz ki az ország számára - megvalósulásukra egy optimista és egy kevésbé derűlátó forgatókönyvet is vázol. A dokumentum az Európai Unió, a Kiotói Egyezmény és a fejlett világ trendjeit, vezérelveit helyezi a középpontba, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy Magyarországnak sajátos adottságaihoz kell alkalmaznia a világban egyébként számos helyen már működő jó példákat. Aki sokat markol... A szaktárca óvatossága persze érthető, hiszen, bár Magyarország egyes megújuló energiaforrásokat tekintve jelentős potenciállal rendelkezik, a beruházási tőke és az eddigi trendek nemigen támasztanak alá egy ilyen távon ennél nagyratörőbb tervet. Az ország egyébként a 2010-es európai célkitűzést (Fehér Könyv, 1997) illetően is a legalacsonyabb vállalást tette: míg Európa összességében 12 százalékos megújuló-arányt jelölt ki célként erre az időpontra, addig Magyarország mindössze 3,6 százalékot teljesítene. Időközben kiderült, hogy a 12 százalékos arány valószínűleg nem valósul meg 2010-ig, a magyar cél viszont már 2005-ben teljesült, hiszen néhány széntüzelésű erőművünk fatüzelésre állt át, ez pedig rögvest 4,5 százalékos megújuló-arányt eredményezett. Az egyes megújuló energiaforrások közül a dokumentum a biomasszában rejlő lehetőségeket ítéli a legkedvezőbbnek. Mindemellett itt is további szabályozási változásokat, támogatásokat, fejlesztési projekteket és felvilágosító munkát tart szükségesnek - csakúgy, ahogy a többi, ma még kevésbé költséghatékony energiaforrás esetében. A szélenergia kapcsán a villamosenergia-rendszer nem megfelelő szabályozhatósága az egyik fő, fejlődést gátló tényező. A magyar villamosenergia-rendszer azonban a szélerőművek nélkül sem képes teljes mértékben megfelelni az európai követelményeknek - teszi hozzá a tanulmány. A szélenergia-ipar az utóbbi évek egyik sikerágazata, a termelés költségei az elmúlt másfél évtizedben kevesebb mint a felére csökkentek, a megtérülés időtartama pedig jóval tíz év alatt van. A magyarországi adottságok nem tartoznak a legjobbak közé, és a magas zöldáram-támogatás is torzít a képen. Kiváló adottágokkal rendelkezik ugyanakkor országunk a földhő, más néven geotermikus energia tekintetében, amelyben akár világhatalom is lehetnénk. Jelenleg itt is hosszabb megtérüléssel kell számolni, de nagyobb fejlesztési forrásokkal akár a magyar gazdaság új üzletágává is válhatna a hőszivattyúk piaca.
forrás: GKM Az ország elméleti napenergia-potenciálja önmagában meghaladja a jelenlegi energiafelhasználást (valamivel több, mint 1000 PJ/év), és már egy 1999-es kormányhatározat 20 ezer napkollektoros háztetőt tűzött ki célul. A tavalyi évig ilyen célra csak 450 családi ház kapott támogatást (nagyrészt a csökkenő keretű NEP-ből: link), míg például a jóval gyengébb adottságú, de gazdagabb Ausztriában körülbelül harmincszor ekkora felületet borítanak a napkollektorok. A napenergia költségigényes forrás ugyan, de az elmúlt évtizedben egy átlagos napelemmodul ára kevesebb mint harmadára esett, ráadásul mint iparág évente 35 százalékkal növekszik a piaca.
Felbecsülhetetlen költségek A környezetbarát technológiák sokat hangoztatott költséghátránya ráadásul viszonylagos: a támogatási hátrány mellett árhátrányban is vannak, tekintve, hogy a fosszilis energiahordozók valós költségei - környezetvédelmi, egészségügyi, gazdasági - nem jelennek meg az árakban. Forrás: Origo 08.22. |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|