|
|||||
FATÁJ archívum:
A régebbi megjelenéssel:
|
2007-05-25
A villamos energia törvény tervezete és a fapiac viszonya A villamos energiáról szóló törvény tervezetét a GKM elkészítette és a kormány benyújtotta május 21-én a Parlamentnek sürgősséggel tárgyalásra. A sürgősséget a Parlament elfogadta. A tervezetben az erdei fa a kötelező átvételei rendszerben nem támogatandó tételként szerepel. A tervezetet előzetesen tárgyaló bizottságok: a Gazdasági és informatikai (első helyen kijelölt), a Költségvetési, a Környezetvédelmi, valamint az Önkormányzati és területfejlesztési. Az iromány további adatait, illetve a tárgyalás folyamatát az alábbi képre kattintva lehet megismerni és figyelemmel kísérni. A fapiacot érintő részek:
Az értelmező rendelkezések között a 3.§-ban: 4. Biomassza: a mezőgazdaságból, erdőgazdálkodásból és az ehhez kapcsolódó iparágakból származó termékek, hulladékok és maradékanyagok (a növényi és állati eredetűeket is beleértve) biológiailag lebontható része, valamint az ipari és települési hulladék biológiailag lebontható része;
A megújuló energiaforrásból és a hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia termelésének elősegítése fejezetben: "9. § (1) A környezet és a természet védelme, a felhasználók ellátása, az elsődleges energiaforrások felhasználásának megtakarítása, valamint a felhasználható energiaforrások bővítése érdekében elő kell segíteni a megújuló energiaforrás, a hulladék, mint energiaforrás, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia felhasználását. (2) A megújuló energiaforrás, a hulladék, mint energiaforrás, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia felhasználásának elősegítése érdekében e törvény és a felhatalmazása alapján kiadott külön jogszabály energiaforrásokra, termelési eljárásokra, az erőművi névleges teljesítőképességre, az energiaátalakítás hatásfokára, hatékonyságára, valamint az erőmű létesítésének időpontjára tekintettel differenciált, kötelező átvételi rendszert hoz létre." 10. § (1) részletezi, hogy a kötelező átvételi rendszer részletes szabályainak kialakítása során a Kormány miket vesz figyelembe, a következő bekezdés pedig részletei, hogy mit nem segít elő a Kormány. "(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szempontok figyelembe vétele mellett a villamos energiára vonatkozó kötelező átvételi rendszeren keresztül nem segíthető elő a) a hasznos hőigényen felüli hőtermeléssel kapcsolt villamosenergia-termelés; b) a megújuló energiaforrásból történő hőtermelés; c) az erdőről és az erdő védelméről szóló 1996. évi LIV. törvényben (a továbbiakban: Evt.) meghatározott fakitermelésből származó energiaforrás felhasználásával történő villamosenergia-termelés, a 168. § (7) bekezdésében foglalt kivétellel; d) az 50 MW vagy annál nagyobb névleges teljesítőképességű erőműben történő villamosenergia-termelés."
Átmeneti rendelkezés:
A 10.§ (2) c) pontban említett 168.§ az átmeneti rendelkezéseket tartalmazza. Ezek közt szerepel: "(7) A villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény módosításáról szóló 2005. évi LXXIX. hatálybalépését megelőzően a Hivatal által kiadott biomassza elsődleges energiaforrást hasznosító erőmű engedélyesének kérelmére a Hivatal legkésőbb 2009. december 31-ig megvizsgálja a beruházás megtérülését. Amennyiben a beruházás nem térült meg, a Hivatal - az átvétel egyéb feltételeinek megtartásával - a kötelező átvétel időtartamát legfeljebb a beruházás megtérüléséig meghosszabbíthatja."
Indoklás
Az általános indoklásban a megújulókra vonatkozó rész: A megújuló energiaforrásból, hulladékból vagy kapcsoltan termelt villamos energia kötelező átvételi rendszer javasolt átalakításának lényegi elemei: A Kormány technológiánként és energiaforrásonként eltérő kötelező átvételi árat határozhat meg, miközben a törvény tartalmazza az átvételi ár maximumát, valamint azt is, hogy a mezőgazdasági termelésből származó anyagokat hasznosító megújuló energia termelést a törvény szerinti áron kell átvenni. A kötelező átvétel időszakának és mértékének megállapítása során figyelembe kell venni az egyes projekteknek juttatott egyéb támogatásokat is. A törvény által javasolt új rendszer az átvételi kötelezettség alá eső villamosenergia-termelést egy mérlegkörbe helyezi, melynek mérlegkör felelőse az átviteli rendszerirányító. A villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény alapján bevezetett kötelező átvételi rendszerben megítélt átvételi feltételeket, azaz a villamos energia mennyiségét, az átvételi árat és az átvétel időtartamát az új rendszer nem érinti.
Részletes indoklás a 10.§ (2) bekezdéséhez nincs, hanem összevontan: A 9-13. §-hoz A törvény szövege - elveit tekintve - a német és osztrák tapasztalatokon alapul és bizonyos elemeit tekintve a brit tapasztalatokra is épít. A kialakítandó rendszer célja, hogy megújuló energiaforrásból és a hulladékból nyert energiával, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia termelésének elősegítése - az externális hatásokat is figyelembe véve - a kötelező átvétel időtartama, az átvételi ár és az átvett mennyiség tekintetében differenciáltan valósuljon meg, amely, a méretgazdaságosság előnyeinek figyelembe vételével különböző lehet (50 MW beépített villamos energia kapacitás feletti beruházást nem lehet a kötelező átvételi rendszerbe bevonni). A villamos energia szabályozott ár melletti kötelező átvétele feltételeinek meghatározásakor figyelembe kell venni az egyéb támogatásokat is. A kötelező átvételi rendszer részletes szabályait - a törvény keretei között - a Kormány állapítja meg, az átvételi kötelezettség alá eső villamos energia mennyiségét valamint a kötelező átvétel időtartamát pedig az egyes beruházásokra a Hivatal állapítja meg. A törvény kiemelten kezeli a befektetői érdekek védelmét, valamint biztosítani kívánja, hogy a jelenlegi és a jövőbeni támogatási és elszámolási rendszerek közötti átmenet nem érintse az átvételi kötelezettség alá eső villamos energiát termelők (megújuló energiaforrásból és a hulladékból nyert energiával termelők) kötelező átvételének alapvető feltételeit.
Kivonat a 168-175. §-hoz tartozó részletes indoklásból: A Kormány a szükséges feltételek fennállása esetén dönt a kötelező átvételi rendszert felváltó, külön jogszabályban meghatározott zöld bizonyítvány- és kapcsolt bizonyítvány-rendszer bevezetéséről. A Hivatal 2010. végéig beszámolót köteles készíteni és ennek eredményéről tájékoztatni a Kormányt, amely megvizsgálja, hogy az e törvényben megfogalmazott - a hatékony verseny megteremtéséhez szükséges - beavatkozások köre elegendő-e az e törvényben meghatározottak szerint vagy azok módosítása szükséges.
A fentiek fapiaci értékelése:
A 10.§ (2) c) az erdei fával termelt zöldáramot az ezen üzletágba újonnan beszállók esetén kizárja a kötelező átvételi rendszerből. A már a pályán lévők számára legfeljebb 2009. végéig adja meg a mai kondíciókat, utána a kötelező átvétel és rögzített ár biztonsága megszűnik, ami nyilván átalakítja majd a zöldáramtermelők erdei fa keresletét. A jelen tervezet alapján még nem ítélhető meg, hogy a hamarosan megjelenő külön jogszabály szerinti differenciált, kötelező átvételi rendszer az árakat és mennyiségeket illetően már a 2009. előtti időszakban milyen hatású lesz. Az indoklásból az olvasható ki, hogy a jelenlegi, illetve hamarosan differenciálódó kötelező átvételi rendszert néhány éven belül valamilyen zöld-bizonyítvány rendszer váltja fel, szintén leendő külön jogszabály alapján. Ismereteink szerint a nagy faerőművek 10 éves keretszerződéseket kötöttek számos beszállítójukkal, mely szerződések az eddig érvényes játékszabályokat vették figyelembe. Az érintetteknek érdemes alaposan megvizsgálni e szerződéseket, hogy a változó külső játékszabályokkal hogyan tudnak majd együtt élni e szerződések keretei közt.
MM |
| |||
|